Peulvruchten

Een peul is een eiwitrijke vrucht die bestaat uit een vruchtblad en die bij rijpheid opengaat aan beide zijden. Peulen zijn het exclusieve kenmerk van de vlinderbloemenfamilie. Alle leden van deze familie hebben peulen; buiten deze familie komen peulen niet voor. De bekendste peulen zijn meerzadig, maar er bestaan ook eenzadige peulen.  Over het algemeen wordt de term “peulvruchten” gebruikt voor de zaden uit peulen, zoals erwt, linze, tuinboon, etc. Sommige peulen worden in hun geheel gegeten, zoals peultjes en sperziebonen. (Wikipedia)

Bereiding

  • Stomen
  • Koken (zonder zout)

Naast verse peulvruchten kan je ook gebruik maken van gedroogde peulvruchten, maar deze vereisen iets meer kooktijd om ze te bereiden. Om het kookproces iets te versnellen, kan je de peulvruchten eerst een tijdje weken in water alvorens je ze gaat koken. Hoe lang je ze moet weken en koken, verschilt echter per soort, maar staat meestal vermeld op de verpakking van de gedroogde peulvruchten.

Belangrijk om te vermelden is dat peulvruchten lectinen bevatten. Het bekendst zijn de lectinen van plantaardige oorsprong, bijvoorbeeld het fytohemagglutinine uit rauwe bonen. Rauwe peulvruchten zijn dus schadelijk voor de gezondheid van uw vogels!

Lectinen in peulvruchten worden na 10 à 15 minuten koken onschadelijk gemaakt.

 

Soorten peulvruchten

Sperziebonen

De sperzieboon, die behoort tot de peulvruchten, is heel gezond en rijk aan vezels. Ze bevat vitamine A, B, C, E en K; alsook vele mineralen zoals mangaan, molybdeen, magnesium, kalium, ijzer, fosfor, calcium en koper.

Erwten

Vele groenten springen eruit omdat ze een grote hoeveelheid van één specifieke vitamine bevatten, maar de erwt heeft een meer uitgebalanceerde samenstelling op dat vlak. Het bevat vitamine C, A, B1, B2, B3, B6, B11 en E; en mineralen zoals kalium, fosfor, zink, magnesium, koper en ijzer.